irtrnews.ir

کد خبر: ۳۲۶۳
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۹ - ۲۰۱۹ April ۰۸
در شرایط امروز اقتصادی ایران می‌توان گفت اغلب فعالان اقتصادی در هر سه بخش تولید، واردات و صادرات از وخامت اوضاع اقتصادی و عدم تمرکز مدیران و مسئولان کشور گلایه مندند.
شرایط کنونی از جهات بسیاری تهدیدی برای اقتصاد ملی است و البته از جهاتی هم می تواند زمینه ساز فرصت های مناسبی در آینده باشد. اگرچه نباید اهمیت بهبود شرایط دیپلماتیک و مناسبات بین المللی را در بهره وری مناسب از این فرصت های مناسب نادیده گرفت، اما باید برای پس از شرایط فعلی بستر سازی مناسب را انجام داد.

آشکار است که مهمترین وجه اقتصاد کشور در شرایط فعلی و پس از این صادرات است. صادرات از سویی سبب افزایش کیفیت تولید و در نتیجه افزایش قدرت رقابت کالای ایرانی در بازارهای داخلی و بین المللی می شود و از سوی دیگر می تواند با تقویت تولید ملی و ارز آوری بیشتر، از وابستگی اقتصاد کشور به نفت و سایر منابع خدادادی بکاهد. اما برای رسیدن به این هدف چه باید کرد؟

نکته نخست باور مسئولین کشور به اهمیت صادرات و تغییر رویه کشور به سوی صادرات محوری است. صادرات محوری یعنی تقویت تولید صادرات محور و تقویت بنگاه های صادراتی . نتیجه رویکرد صادرات محور، کاهش واردات کالای بی کیفیت به دلیل افزایش کیفی تولیدات داخلی توأم با افزایش ارز ورودی به کشور و رفع موانع تخصیص ارز به واردات کالاهای با کیفیت خارجی و نتیجه این رویکرد به طور قطع تراز تجاری مثبت خواهد بود.

اما صادرات در چه حوزه هایی می تواند برگ برنده ایران در بازارهای بین المللی باشد؟ به نظر می رسد چه در شرایط تحریم و چه در شرایط پسا تحریم، تمرکز بر صادرات غیرنفتی بخش خصوصی واقعی می تواند انتخابی راهگشا برای افزایش قدرت اقتصادی ایران باشد. اگرچه این بخش از صادرات غیر نفتی ایران در حال حاضر بسیار کوچک است و چیزی در حدود 15 الی 20 درصد از مجموع آن را در بر می گیرد اما قابلیت فراوانی برای توسعه دارد. صادرات سنتی، صادرات خدمات فنی مهندسی و صنایع هوشمند، صادرات خدمات استارتاپی و خدمات گردشگری حوزه هایی هستند که در صورت سیاستگذاری درست می توانند از وابستگی کشور به نفت به میزان قابل توجهی بکاهند. در واقع زیست بوم کسب و کارهای نوین و استارتاپی کشور با اصلاح عملکرد و راهنمایی بازرگانانی که با ادبیات آنها آشنا هستند، می تواند علاوه بر تقویت و بروزآوری حوزه های سنتی در شبکه توزیع، ظرفیت فراوانی را در زمینه خدمات گوناگون برای بازارهای بین المللی بویژه بازارهای منطقه فراهم آورد که علاوه بر ارزآوری می تواند به گسترش حوزه نفوذ اجتماعی-اقتصادی ایران در منطقه بیفزاید.

حوزه های برنامه نویسی و کد نویسی، صنایع نرم افزاری و سایر صنایع هوشمند نیز در شرایط فعالی از امتیاز قیمتی نسبت به سایر رقبا برخوردارند که با توجه به کیفیت مناسب می توانند در زیست بوم کسب و کارهای فن آورانه کشورهای منطقه و حتی فراتر از منطقه نیز نفوذ کنند و در بازارهای بین المللی حضور یابند.

خدمات فنی مهندسی شرکت های ایرانی نیز که چند سالیست در کشورهای آسیای میانه، خاورمیانه بویژه عراق و همینطور آمریکای لاتین بازار مناسبی پیدا کرده، قابلیت توسعه به سایر مناطق جهان را دارد.

حوزه گردشگری نیز در صورت تقویت زیرساخت های نرم افزاری ( فرهنگی ) و سخت افزاری ( توسعه هتل ها، اقامت گاه های بوم گردی و مراکز تفریحی ) همگام با استانداردهای بین المللی، با عنایت به ظرفیت های کم نظیر ایران از جهات گوناگون طبیعی، تاریخی، فرهنگی و تفریحی ، سرزمین ما می تواند یکی از مراکز مهم توریستی در سراسر دنیا باشد.

با عنایت به آنچه ذکر شد و در صورت اصلاح رویکردها و رویه ها، دستیابی به رشد 100 درصدی رقم صادرات غیرنفتی بخش خصوصی واقعی طی یک برنامه کوتاه مدت نه تنها امری محال نیست بلکه براحتی ممکن است و اعتماد به جوانان که صاحبان اصلی حوزه کسب و مارهای نوین و صنایع هوشمند هستند، یکی از کلیدها تحقق این مهم خواهد بود.


.....................................................................................

عضو هیئت مدیره انجمن جوانان کارآفرین تهران

عضو اتاق فکر کنفدراسیون صادرات ایران

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: